Во 2021 година, секој петти продаден нов автомобил во Европа бил електричен.

Сепак, ова е само почеток, а бројот на електромобили рапидно ќе расте во наредните години. Ова ќе предизвика нагло зголемување на побарувачката за полначи, а со тоа и за електрична енергија.

Светскиот гигант во областа на консалтинг и ревизија EY заедно со Синдикатот на електроенергетската индустрија Eurelectric објави извештај за влијанието на развојот на електромобилноста врз состојбата на електроенергетската мрежа во Европа. Брзиот раст на бројот на електрични автомобили на европските патишта станува реалност. Ова произлегува од регулативите на ЕУ и одредбите на поединечните земји-членки. Сè построги стандарди за чистота на издувните гасови, системи за квоти и општинска политика – сите овие фактори придонесуваат за развојот на електромобилноста. Според минатогодишниот извештај на BloombergNEF, до 2027 година автомобилите со внатрешно согорување ќе станат поскапи од електричните, што ќе предизвика бум во побарувачката на електрични автомобили.

Експертите од EY оценуваат дека, иако продажбата на автомобили со нулта емисија во Европа веќе ги надминува првичните прогнози, ние сме само на почетокот на револуционерните промени. Се очекува до 2030 година бројот на електрични автомобили да се зголеми од сегашните 5 милиони на 65 милиони, а во следните 5 години до 2035 година да се удвои и да достигне до 130 милиони.

Брзиот раст на бројот на електрични возила на патиштата пропорционално ќе ја зголеми побарувачката за електрична енергија и станици за полнење. Експертите од EY наведуваат бројка од 65 милиони – тоа е бројот на станици за полнење кои ќе бидат потребни во 2035 година, од кои 9 милиони јавни. Во исто време, извештајот потврдува дека лавовски дел од инфраструктурата се и ќе бидат домашните станици за полнење.

Се проценува дека побарувачката за струја ќе порасне за 30 отсто во наредните години, достигнувајќи ниво од 200 TWh годишно до крајот на деценијата. Сепак, во извештајот се истакнува дека заканата за стабилноста на мрежата нема да дојде од општото зголемување на побарувачката, туку од големиот број електрични автомобили кои се полнат во исто време. Освен тоа, експертите сметаат дека електричните автомобили нема да ја преоптоварат електричната мрежа, иако наглото зголемување на бројот на полначи е сериозен предизвик. Особено затоа што врвот на побарувачката на енергија за возила се совпаѓа со севкупниот врв на побарувачката на електрична енергија.

Оптимизмот е инспириран од современите технолошки решенија и алатки за напредна анализа на податоци. Авторите на извештајот гледаат можност да ја прошират функционалноста на самите електрични автомобили. Една од нив е технологијата од возила до мрежа, благодарение на која електричните автомобили се еден вид Power Bank – тие можат да ја снабдуваат куќата со електрична енергија преку ден, а да се надополнуваат ноќе, кога побарувачката за енергија се намалува.

За јавните станици за полнење, соларните панели поврзани со складирање енергија се добро решение, кое може да ги снабдува точките на автопатите и експресните патишта каде што има недостиг во мрежата со доволно енергија за напојување на станицата за брзо полнење. Вистинска револуција би можело да биде безжичното полнење на возилата при возење.