Црните кутии во автомобилите, задолжителни веќе од 2022. Еве што ќе снимаат
EDR уредите или популарно наречените црни кутии ќе собираат многу детални податоци и ќе станат задолжителни за новите модели од 6 јули 2022 година.
Современите автомобили се толку полни со електроника што можат слободно да се наречат компјутери на тркала. Системите за помош, возење и безбедност користат низа сензори за следење на секој параметар при возењето. Што се случува со сите податоци што ги собираат? Европската комисија штотуку го претстави нацрт-законот со кој ќе се дефинираат податоците што ги собираат црните кутии.
Според предлогот на ЕК, податоците од уредот нема да бидат достапни безжично, а пристапот до дискот за нивно преземање ќе биде возможен само по отклучување на вратата на возилото. Ова ги штити возачите од истекување на податоци во погрешни раце. Основните податоци што ги собира EDR ќе бидат марката и моделот на возилото, неговата варијанта и опремата. Што е со деталите?
Според проектот, црните кутии во автомобилите ќе треба бележат податоци за:
- брзината на возилото помеѓу 0 и 250 km/h во 5 секунди пред судир
- степенот на притискање на педалот за гас во период од 5 секунди пред ударот
- активирање на сопирачката во период од 5 секунди пред ударот
- движењата на воланот во период од 5 секунди пред ударот
- промени во надолжните и страничните брзини за време на судирот
- состојбата на безбедносните појаси (врзани/одврзани) во период од 1 секунда пред судирот
- брзината на моторот
- активирање на ABS
- агол на навалување на возилото
- работа на системот за стабилизација во лентата на движење
- активирање на воздушното перниче
- положбата на предните седишта (одлука на компјутерот да го активира воздушното перниче),
- статусот на индикаторот на системот за следење на притисокот во гумите (TPMS) по друг момент пред судирот
- работата на темпоматот 5 секунди пред ударот,
- статусот на активните системи за помош на возачот
Списокот може да биде и подолг
Податоците собрани од регистраторите на настани се користат за анализа на текот на несреќите за да се зголеми нивото на безбедност на патиштата. Податоците треба да се анонимизираат и да се пренесат до избрани индустриски институции. Ако мислите дека списокот со параметри што треба да се складираат во EDR е долг, треба да знаете дека сè уште може да се промени.
Европската комисија започна јавна консултација за законот и веќе ги има првите резултати. Германскиот совет за безбедност на патиштата ја повикува ЕУ да оди уште подалеку и да собере точни информации за времето и местото на инцидентот. Според организацијата, без тоа не е можна детална анализа на ризик од несреќи на европските патишта. Исто така, ќе биде невозможно да се видат опасните области на мапа или слабите точки во електронските системи дизајнирани да спречат судири.
Што е со приватноста?
Меѓу системите кои ќе доставуваат информации до црната кутија на автомобилот, нацртот на новите прописи не вклучува систем за откривање на замор на возачот. Некои возачи стравуваа дека ова може да претставува големо нарушување на приватноста. Зошто?
Вистина е дека повеќето од овие системи присутни во автомобилите ја користат анализата на движењето на воланот и времето на реакција на дразби за откривање на замор или нарушување, но таквите системи не се совршени. Затоа некои брендови, како Volvo или Mazda, развија систем кој ја зема предвид и сликата од камерата насочена кон возачот. Ова може да открие дали возачот ги затвора очите повеќе од дел од секундата потребна за да трепне. Ова може да доведе до зачувување на сликите на возачот во црната кутија. Најверојатно тоа нема да се случи, бидејќи предлогот на Европската комисија не предвидува собирање на такви податоци.
Автомобилите со години снимаат податоци за возење. Црните кутии се задолжителни во САД од 2004 година. Досега немало такви прописи во Европа, но добар електричар можел многу да прочита од поединечни системи. Во случај на малку поновите автомобили, опремени со CAN меморија, можете да добиете информации за брзината на возење, употребата на сопирачките, работата на ABS системот и врзувањето на безбедносните ремени. Наскоро на сето тоа ќе се приклучи нова серија на податоци.
Новите прописи треба да стапат на сила на 6 јули 2022 година. Тогаш, хомологираните регистри за настани ќе станат задолжителни во сите нови модели на автомобили што излегуваат од салон. Од 7 јули 2024 година, опремата ќе биде задолжителна за сите нови автомобили што се продаваат во Европската унија.