Знаците за оштетена ламбда сонда може да го загрижат секој возач. Што треба да знаете за работата на сензорот? Каде се наоѓа и за што е одговорна?

Ламбда сондата во бензинските мотори се користи од 1979 година. Барањето за нејзина употреба е регулирано со прописи поврзани со ограничувањето на издувните гасови. Новите автомобили имаат повеќе од еден сензор во издувниот систем.

Што е ламбда сонда и каде се наоѓа?

Ламбда сондата е мал сензор сместен во нашите автомобили. Се вградува во издувниот систем и е одговорен за мерење на количината на кислород содржана во издувните гасови произведени од автомобилот. Врз основа на овие податоци, регулаторот на моторот ја пресметува соодветната доза на гориво. 

Тоа е прилично комплициран и практичен уред, што значи и релативно висока цена на елементот. Сепак, и покрај високата цена, се исплати еднаш да се инвестира во замена на овој тип на компонента, бидејќи тоа влијае на користењето на автомобилот. Посебно забележлив ефект (без употреба на сонда) е зголемената потрошувачка.

Задачата на ламбда сондата е прецизно да ја измери содржината на кислород во издувните гасови, што се рефлектира на ефикасноста на согорувањето на мешавината гориво-воздух во цилиндрите. Во новите возила оваа сонда се навива во отвор со навој од издувниот систем кој се наоѓа зад разделникот и пред катализаторот. Врши и контролна функција – проверува дали системот за обработка на издувните гасови работи правилно, бидејќи мора да го барањето за следење на составот на смесата. За да може системот да функционира правилно, потребно е да се загрее до соодветна температура. Уредот може да работи во многу тешки услови, бидејќи може ефикасно да функционира на многу високи температури, дури и до неколку стотици целзиусови степени.

Што укажува дека ламбда сондата е оштетена?

Неисправен елемент во возилото може да се почувствува со послаби перформанси, а симптомите кои можеме да ги видиме се:

  • запалена сјаличка на индикаторот Check Engine,
  • значително зголемена потрошувачка на гориво (10-15% па дури до 50% зголемување),
  • неконтролирани, спонтани промени во брзината на моторот,
  • намалена моќност на моторот.

Животниот век на сензорот во издувниот систем

Ламбда сондата може да се оштети механички и хемиски. Животниот век на незагреан уред може да достигне 50-80 илјади километри. Елемент со грејач е многу поизджлив и може ефикасно да работи до 160.000 km. Дури по надминување на назначеното растојание може да почнат да се појавуваат вознемирувачки знаци. Во пракса, автомобилот може без грешки да помине многу поголемо растојание. Ако абнормалните знаци се појават побрзо, веројатно има проблем. 

Причини за дефект на ламбда сондата

Ламбда сондата е дел од возилото кој постојано се користи. Тоа значи дека се троши и треба одвреме-навреме да се замени. Овој елемент е подложен на многу штетни фактори, како што се висока температура, напади или наслаги, па може да се расипе. Тогаш доаѓа до грешки во работата на системот или сензорот целосно престанува да работи.

Како може да се оштети ламбда сондата?

Симптомите кои се појавуваат во возилото може да се поврзани со акумулација на саѓи на керамичките компоненти на овој уред. Сензорот го продолжува времето на одговор и на тој начин ја губи способноста за пополно мерење на концентрацијата на кислород. Сепак, ова не е единствената причина за дефект на уредот. Тука треба да се спомене и следново:

  • механичко оштетување – причината може да биде неправилна инсталација или замена,
  • стопени приклучоци или кабли – ова се случува кога елементите ќе допрат врел издувен гас, што резултира со горење и топење на пластичните елементи или изолацијата,
  • затемнети или ‘рѓосани контакти – се јавува кога во уредот ќе влезе вода и ќе предизвика корозија на конекторот,
  • стареење на сондата – со истекот на работниот век, времето на одговор на сензорот се зголемува како што се стеснува амплитудата на влезниот сигнал.