Трамп или Бајден: каков ќе биде ефектот врз автомобилската индустрија?
Победата на демократите ќе биде лоша вест за пикапите, V8 моторите, GM и Toyota, но многу добра за Tesla
Ќе има ли слободна трговија? Треба ли да очекуваме крај на кризата во Сирија и бегалските бранови? Можеме ли да го запреме глобалното затоплување? Претседателските избори во САД на 3 ноември се клучни за одговор на овие прашања што влијаат на целото човештво – иако само Американците имаат право на глас (а не секогаш и го користат).
Конфузија против заблуда: оваа карикатура на Џејсон Чатфилд и Скот Дули за New Yorker добро
ги изразува чувствата на многу Американци околу претстојните избори
Исходот од спорот меѓу Доналд Трамп и Џо Бајден ќе има солиден ефект врз автомобилската индустрија. Еве што ветија двајцата кандидати за овој сектор за време на изборната кампања.
Трамп: Бавно намалување на емисиите, шанса за пикапи
Америка на Трамп е последниот цврст бастион на моторите со внатрешно согорување и голема кубикажа. Постојат многу други помали пазари кои исто така ги претпочитаат, но Соединетите држави се мотивација за производителите воопшто да прават такви автомобили.
Претседателот веќе ги намали или ги одложи мерките преземени од неговиот претходник Обама за намалување на емисиите од автомобилите, па дури и влезе во остар конфликт со Калифорнија и неколку други држави кои сакаат да продолжат да ги спроведуваат.
Иако Tesla е американска компанија, САД остануваат земја на големи пикапи и V6 и V8 motori. Овие машини се во срцето на просперитетот не само на локалните компании како GM, Ford и Ram, туку и на јапонската автомобилска индустрија. Лавовскиот дел од приходите на Toyota, Honda и Nissan доаѓaат од американскиот пазар и од автомобилите со големи мотори – едноставни за производство и со голема маргина на профит.
Бајден: силно затегнување на емисијата, крај на големите велосипеди
Планот на Џо Бајден за борба против климатските промени не само што предвидува враѓање на мерките на Обама (производителите да ги намалат просечните емисии за 3,5% годишно до 2021 година и за 5% годишно до 2025 година), туку и дополнително да ги заостри. Во изборната програма не се наведува точно како, но според некои советници на Бајден, станува збор за најмалку 6% годишно намалување на емисиите. Ова ќе биде многу тежок удар за производителите на големи SUV модели и камионети-пикапи. Трите гиганти во САД веќе изјавија дека одлуката на Трамп да ги прилагоди годишните намалувања на емисиите на 1,5% им заштедила над 1 милијарда долари дополнителни трошоци.
Патем, производителите не се едногласни. Ford, VW и Honda ги подржуваат поострите мерки во Калифорнија и се пријавија доброволно да ги спроведат. Во исто време, GM, Toyota и Fiat-Chrysler силно се спротивставија на нив.
Трамп: Електричните автомобили и станиците за полнење нема да ги плаќаат сите
Актуелниот претседател повеќе пати демонстрираше дека не сака да печати пари за да го субвенционира преминот кон електрична мобилност. Во моментов, електричните автомобили уживаат даночни попусти до 7.500 американски долари, но само додека одреден производител не достигне продадени 200.000 единици. Tesla ја покри оваа бројка минатата година па веќе субвенции нема, а GM во истата ситуација дојде од оваа пролет. Трамп смета дека изградбата на инфраструктура за електрични автомобили треба да се остави на приватна иницијатива, а не сите граѓани да плаќаат за тоа.
Бајден: Повеќе субвенции за електрични автомобили и 500.000 нови станици за полнење
Бајден, од друга страна, ветува дека ќе го зголеми обемот на субвенции, а можеби дури и големината. Сепак, не се наведени специфични параметри. На крајот од минатата година имаше предлог за субвенционирање до продажба на 600.000 единици, но Конгресот го одби.
Џо Бајден вети и државна помош за изградба на станици за полнење низ Америка – вкупно 500 000 во следните неколку години. Во моментов има само 87.600, додека во ЕУ има 192. 000. Демократскиот кандидат ќе обезбеди најмалку 400 милиони долари дополнително финансирање за истражување во областа на батериите и подобрување на ефикасноста на електричните возила.
Трамп: поголем протекционизам за американските индустрии
Политиката на Трамп за „поправедна“ трговија доведе до повисоки тарифи, особено за трговијата со Кина, и до повисоки цени на суровините како што е челикот. Претседателот планира да го продолжи заради зачувување на работните места во Америка, особено во машинскиот инженеринг и металургијата.
Бајден: слободна трговија, но … протекционизам за американските стоки
Во теорија, а и според неговите зборови, Бајден треба да биде поборник за безусловна слободна трговија. Но, демократот ветува и субвенционирање на оние кои произведуваат на американско тло. Тој предлага нова шема односно субвенционирање на оние Американци кои сакаат да го заменат својот стар автомобил со нов – само новиот мора да биде произведен во САД. Со исклучок на Tesla, ова ќе биде на штета на сите американски гиганти со големи погони во Мексико и Канада.
Трамп: работни места преку увозни давачки
Плановите на Трамп за работни места во автомобилскиот сектор продолжуваат да се засноваат на поддршка на локалното производство и наметнување дополнителни давачки и даноци на увозот. Патем, неговиот противник не изјавува категорично дека ќе ги откаже новите тарифи со Кина – туку само дека ќе ги стави на „повторна проценка“.
Бајден: работни места преку транзиција кон електрична енергија
Бајден вети дека неговите планови за борба против климатските промени ќе создадат „1 милион нови работни места“ во автомобилскиот сектор, но не е јасно од каде ќе потекнат. Најголемиот синдикат во индустријата – UAW – веќе ја даде својата поддршка. Но, UAW ја поддржа и Хилари Клинтон пред четири години, а најмалку една третина од нејзините членови тогаш демонстративно гласаа за Трамп. Според едно истражување, мнозинството автомобилски работници сметаат дека преминот кон електрични автомобили е закана за нивните работни места.